Sunday, June 13, 2010

Nasi Mentega

Assalamualaikum dan bertemu kambali. Inilah nasi mentega yg saya masak dan di makan bersama daging kicap kerisik berempah. Resepi ni saya dapat dari Kak Anis dan K.Anis dapat dari rumah Seri. Nasi ni sedap dan minta maaflah sebab saya ada tambah bahan2 lain sedikit mengikut kesesuaian. Terima kasih kepada anda berdua kerana berkongsi resepi yg mudah dan sedap ini.

Bahan-bahan
  • 4 cawan beras basmathi
  • 11/2 inci tebal mentega (saya letak 4 s/b mentega)
  • 2 biji bawang merah dimayang halus (saya guna 1/2 biji bwng besar)
  • 1 helai daun pandan
  • 1 btng kayu manis, 1 kntm bnga lawang, 2 biji buah pelaga(saya tambah..)
  • 2 kiub pati ayam
  • 1/2 cawan kismis
  • 4 1/2 cawan air
Cara-caranya:
  1. Basuh basmathi dan toskan.(saya rendam dlm 20 minit)
  2. Panaskan mentega dan tumis bawang, diikuti rempah tumis hingga layu dan naik bau.
  3. Masukkan beras tadi dan kacau rata.
  4. Tambahkan air secukupnya.
  5. Masukkan daun pandan, kiub pati ayam dan kismis. Kacau rata.
  6. Masak nasi hingga masak seperti biasa.

8 comments:

  1. er..salah umah ke..nak balik lah..eh tapi lagu ni familiar la..ekeke.. kak yati, saya pun dah buat nasi ni.sedap dan sempoi...

    ReplyDelete
  2. ek...apsal lak ngan my internet ni..dah type comments kok tak keluar.haiz..

    i nak bilang I suka nasi butter ni makan ngan sambal tumis udang..sedap..lama dah i tak wat lagi..

    ReplyDelete
  3. Salam kak yatie!! sedapnyerrr nasi2 mcm ni kita mmg suker! tak de lauk pun ratah gitu sedap itu kalau kes org2 yg malas mcm kita ni hihihi...

    ReplyDelete
  4. salam yatiee...ala2 ns myk jugak kan cuma myk sapi ditukar pd butter je.mesti sedap ni!

    ReplyDelete
  5. Izah=> ni gara2 tngk umah awaklah....kita pun dok nak cat gak...kih3..mmng sedapkan nasi ni....

    ReplyDelete
  6. Yat Maria=> mmng sedap nasi mentega ni...tak muak, terpulang pada kita nak mkn dngn nasi apa....kalau sambal tumis udang, maunya tak mau berenti makan...mmng kena sngt...

    ReplyDelete
  7. Ika=> wkmsalam, mananya awk malas...akak tngk Ika masak yg sedap2 je memanjang....buat akak terliur je...nasi mcm ni mmng best,ank2 suka sngt..

    ReplyDelete
  8. Ain=> wkmsalam, mmng mcm nasi minyak gak rasanya....tu yg Yatie letak butter lebih...kata dah namanya nasi mentega....barulah kena..kih3..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails